donderdag 17 mei 2012

Middagdutje doen, of niet?

Heeft u na het middag eten ook zo’n moeite om uw ogen open te houden?

Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar het bestrijden van de middagdip door middel van een dutje. Hieruit blijkt dat een middagdutje de concentratie verhoogt en het geheugen verbetert.Vooral bij het langetermijngeheugen werd het effect van een middagslaapje zichtbaar
Ook blijkt uit onderzoeken dat een kort slaapje op de middag effectiever is dan een extra kop koffie of ’s morgens langer uitslapen. U kunt dus met een gerust hart uw ogen sluiten na de lunch.

Er is echter één voorwaarde: hou het wel bij een dutje. Langer dan 40 minuten slapen maakt juist suf. Probeer daarom niet langer dan 20 tot 30 minuten te slapen.

Een goede tip is om te gaan liggen met een sleutelbos in uw hand. Als u in een diepe slaap dreigt weg te vallen, ontspannen uw handen en valt de sleutelbos op de grond. Een mooie wekker om weer wakker te worden.

Alleen als de slaapachterstand erg groot is, is het raadzaam om een hele slaapcyclus af te maken. Bij de meeste mensen duurt dit ongeveer anderhalf uur. Slapen na 15.00 uur is trouwens geen goed idee, want dan komt de nachtrust in gevaar.

2 opmerkingen:

  1. Een middagdutje kan toch zo'n deugd doen .Als ik moe ben na het middageten dan kan ik een halfuurtje mijn bed induiken en echt slapen. Daarna voel ik me als herboren.Dat gebeurt wel niet alle dagen maar ik vind het toch beter dan je de hele dag moe voort te slepen en tegen de avond word je dan pas weer fit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Liliane!

    Ik weet het maar als ik dan in slaap geraak als het langer dan een uurtje is dan ben ik geen sik meer waard achteraf en het kan zo'n deugd doen he met tv aan!!!hihi
    Groetjes annemarieke, x

    BeantwoordenVerwijderen